! ! ! ! ! ! ! !

Činnost blogu pozastavena

! ! ! ! ! ! ! !

_______________________________________________________________________

Duben 2011

Noc svaté Walpurgy - noc splněných přání

30. dubna 2011 v 20:34 | Moraea |  Akce a Aktivity

Všem přeji krásnou oslavu svátku lásky Beltane.

Přeji, ať se Vám do života vrátí vášeň nebo ať stále přetrvává. Ať se radost z Vašeho života nevytratí.

Všechna přání, která dnes předložíte, mají velice dobrý předpoklad na to, aby byla splněna.

Dnešní den je dnem nových začátků. Pokud po něčem toužíte, využijte této příležitosti.

Nechť Váš oheň nezáří jen celou noc, nechť Vás doprovází celý život.



Sabatový koláč

30. dubna 2011 v 13:15 | Turmaween |  Kuchařský koutek
Jelikož je dnes Beltane, a k němu samozřejmě patří i sabatový koláč, máte zde recept na jeho přípravu.

Do tohoto koláče by mělo přijít 7 vajec, 7 druhů obilí a 7 druhů ovoce, dle vlastního výběru. Já zde uvedu recept, který jsem sestavila já s Daraijou.

Budete potřebovat:

7 vajec
půl hrnku pohanky
půl hrnku jáhlů
půl hrnku kukuřičné drti
půl hrnku rýže
půl hrnku sójových bobů
půl hrnku pšeničné mouky
půl hrnku žitné mouky
2 polévkové lžíce oleje
2-3 hnky mléka
pomerančovou a grepovou kůru
prášek do pečiva

a na ozdobení: kompotované mndarinky, jahody, broskve, meruňky, maliny

Postup:

Potřebné suroviny na těsto rozemeleme na konzistenci hrubé mouky. Přísady smícháme a až se vytvoří těsto přidáme nastrouhanou kůru a prášek do pečiva. Znovu mícháme, dokud nezmizí hrudky přelijeme na vymazaný a moukou vysypaný plech. Ozdobíme ovocem a pečeme v předehřáte troubě na 150°C přibližně 45 minut.




Kadidla, vůně - úvod

25. dubna 2011 v 12:52 | Moraea |  Vykuřovadla
Užít si příjemné vůně, uvolnit se, dosáhnout zklidnění a vnitřního ticha, získat odstup od stresu a problémů denního života, povzbudit, nebo ukolébat smysly, zlepšit pozornost, či se prostě jen tak dobře cítit.

Vůně nás vtahují do nesmírné hloubky zkušenosti. S lehkostí nás odvádějí pryč odtud, na vzdálená místa, do minulých událostí. Jsou podobny stroji času.

Jsou také mocným nástrojem, který nám pomáhá, abychom vstoupili do kontaktu se silami, které jsou větší než my - s Bohy, vyšším vědomím, s anděly; které nám stojí po boku a jsou ochotni být nám nápomocny, když je požádáme. Stimuluje naši fantazii a působí na naši intuici. Otvírá nám možnost se rozvíjet. Vůně posilují solidární přijetí skutečnosti, že tvoříme část tohoto světa a žijeme s ním v jednotě.

Zasněte se a na křídlech vůně se přeneste se tam, kde můžeme svobodně prožívat to, co právě cítíte a být takovými, jakými opravdu jste.

Věnujte čas své duši.....

Částečný zdroj: Kompletní kniha kadidel, olejů a lektvarů

Kadidla - co to je? Historie

24. dubna 2011 v 20:40 | Moraea |  Vykuřovadla
Kadidlo, neboli olibanum je vonná pryskyřice, která se připravuje z tzv. klejopryskyřice. Získává se z kmene kadidlovníku, užívaná v kombinaci s myrhou a balzámem a při pálení vydává kořeněné aroma.

Používá se často při různých náboženských obřadech i při meditacích. Užívání kadidel jako součást náboženského rituálu převzalo ve starověku východní, později i západní křesťanství.

Kadidlo má obecně duševní a duchovní čistící efekt. Spojuje fyzický a duchovní svět. Vytváří očistnou, klidnou a povznesenou atmosféru. Odstraňuje stres, uvolňuje svalové napětí, pomáhá při meditacích a rituálech.

Historie

Vykuřování je tak staré jako samotné používání ohně. Již v nejranějších dobách lidé spalovali vonné dřevo, pryskyřice a rostliny, které našli ve svém okolí. Pravděpodobně to byla z počátku náhoda. Někdo do ohně vhodil kus smolného dřeva a objevil při tom příjemné aroma a pozitivní účinky kouře. Jantar je pravděpodobně jedna z prvních vykuřovacích substancí, jež byly v době ledové přidávaný do ohnišť v jeskyních.

Jak bylo zjištěno u národů, které doposud praktikují "primitivní" způsob života, měli také první uživatelé vykuřovacích substancí ještě velmi vyvinutý a jemný čich. Byli schopni ucítit zvířata, blížící se bouři, nebezpečí či vzdálený oheň. Rozlišili dobré potraviny od jedovatých. Používali čich na čistě praktické účely.

Poté následovalo používání rostlin k rituálním, magickým a náboženským účelům. Bylo součástí každodenního života předtím, než se vykuřování poprvé rozvinulo v kultuře. Byly nalezeny asi 60 000 let staré hroby neandrtálců, kteří byli pohřbeni spolu s květinami a bylinami, zjevně proto, aby jim byla usnadněna cesta na onen svět.

Lidé si tedy již před mnoho tisíci lety byli vědomi, že různým rostlinám jsou vlastní jiné účinky. A tak začaly být tyto rostliny používány k rozličným účelům: jako stimulační, omamné a léčivé prostředky, jako obětiny, jako most do světa bohů a též pro kosmetické účely. Je potěšující, že staré kultury zcela nezávisle na sobě učinily podobné objevy a zkušenosti s účinky jednotlivých rostlin.

Šamani a léčitelé po celém světě věděli o tom, že určitá pryskyřice a byliny způsobují změny vědomí. Pomocí hořícího dřeva, pryskyřic a rostlin se odesílala poselství ve formě proseb, vzívání a zaklínadel. Byly to první vědomé činy cílené k léčebným, magickým a náboženským účelům. K ovlivnění lidských osudů, dosažení zdraví, blahobytu a štěstí. Doklady o rozvinuté kultuře, v níž se praktikovalo vykuřování a která kvetla v době asi 7200 let před naším letopočtem byly nalezeny ve Skandinávii: malé kusy kuřidla ve formě koláčků, které při spalování šířili vůni aromatických pryskyřic. O několik tisíciletí později už byla praxe vykuřování neodmyslitelně spjata s náboženským a kulturním životem antických civilizací.

V nejjižnější části Ománu, dnešním Dafáru, se začal pěstovat kadidlovník pravý (Boswellia sacra) už ve starověku. Spolu s jinými vonnými esencemi se zrna této pryskyřice používala v kadidelnicích v chrámech po celém světě - v Egyptě, na Blízkém východě i v antickém Římě. Byl to velmi důležitý produkt pro náboženské obřady, v křesťanských chrámech se kadidlo k vykuřování používá i dnes.

Římský spisovatel Pilnius Starší v 1. století n. l. uvedl, že obchodování s kadidlem udělalo z obyvatel Ománu jedny z nejbohatších lidí světa. Kadidlo bylo ceněno více než zlato. V 2. století n. l. se už vyváželo přibližně 3000 tun kadidla za rok do Řecka, Říma a zemí kolem Středozemního moře.


Něco o..

Kadidlovník pravý (Boswellia sacra), což je dvouděložná dřevina z čeledi březulovitých, produkuje vonnou klejopryskyřici, která se průběžně sbírá jako kadidlo. Získává se nařezáváním kůry kmenů. Zaschlé výrony mají tvar kulovitých hrudek, zrn nebo krápníčků.

Významnou složkou kadidla jsou triterpenické kyseliny boswelliové. Používají se do nakuřovacích prášků i do zubních past, náplastí a mastí. V arabské lidové medicíně a u beduínských kmenů je kadidlo hojivým prostředkem.

Zdroj: www.wikipedia.org

Runatál; kouzla z runatálu

24. dubna 2011 v 16:26 | Moraea |  Runy
Runatál

Norská báseň Runatál je rozdělena na dvě různé části, obě dvě nám mají co říci při poznávání tajemství run. První část je jakýmsi úvodem, týká se Ódinovy oběti na stromu světa Yggdrasilu, odkud po devíti dnech a devíti nocích přinesl runy.

On visel na větry
zmítaném stromě,
v neznámu co koření;
jsa proklán kopím
po devět nocí
moudrý Ódin sám sobě obětí.

Nejedl chléb a nepil nic,
jen hleděl v hlubin tmy,
pak zaplakal a runy vzal.
Konečně vrátil se.

Bolthornův syn, který jest otcem Bestliným,
devět mi písní pěl, medovinu mi naléval,
čarovný Ódraedir.

Pak rostl v tajných věděních v moudrosti veliké
ožili skutky ve skutcích a slova slovům dala žít.
Runám se uč,
uč se je číst, ty mocné silné znaky ság,
znaky, jež Bolthorn krví psal
a Ódin do skal vyrýval.

Pro Ásy Ódin,
pro elfy Dáin,
Dvalin pro trpaslíků svět,
Asvid pro obry ukrutné,
a teď je ryju já.

Než stvořen člověk, Thund je ryl,
Co rychle vzchází, uvadá.

Umět je rýt, umět je číst,
vědět jak barvit, ověřit,
kterak se ptát a oběť dát,
odeslat je, i moc jim vzít.

Spíše se ptej než přechvaluj,
dar každý hledá dar,
raději odpusť než zatrať;
dříve než člověk napsal Thund.


Kouzla z runatálu

Osmnáct kouzel zmíněných v Runatálu je největší známou sbírkou runových magických praktik. Jednotlivě si je probereme a objevíme jejich účel a možné použití.

1 To kouzlo nezná žádný král
ni jiný smrtelník,
je k prospěchu a pomáhá,
když nemoc příjde rmoutivá.


Kouzlo povznáší ducha, vrací nám náladu při nemoci a depresi. Verš "jaké nikdo nezná" se týká i ostatních sedmnácti zaříkávání, neboť jím k nám hovoří Ódin, když kouzla poprvé přináší lidem.

2 Druhé kouzlo, které znám,
je pro každého, kdo chce být
pomocen synům smrtelným
nemoci vyléčit.


Je to kouzlo dodávající léčitelské schopnosti. Jeho použití nám dá dar léčit své bližní.

3 Jest runa třetí, při boji
když nejhůř ti je,
otupí meče nepřátel
a zranění ti zahojí.


Válečné kouzlo, chránící jeho nositele před úhonou v případě konfliktu. Nejspíš bylo nošeno v podobě amuletu, jehož přítomnost byla zvenčí viditelná, což muselo nositeli poskytovat psychologickou výhodu.

4 Čtvrtá runa, když zajatý
jsi spoután v mocných řetězech,
vyřkneš ji, pouta rozlomíš,
věznitelům na vztek.


Kouzlo, jež má pomoci uprchnout z pout v zajetí, nevyžaduje tesání run. Runy jsou vyjádřeny jinou cestou, zvukem, tóny či formou intenzivního vnitřního soustředění.

5 Je pátá runa, když někdo šíp
vyšle v přátelů tvých směr,
ty dráhu jeho odkloníš,
včas stačíš střelu uzřet.


Obranné kouzlo, má změnit směr letící střely a poslat ji neškodně k zemi. Cynik by řekl, že dává nositeli možnost uhnout.

6 Šestá je runa prokletí,
vyrýt ji smíš na kořenech,
a toho, kdo ti zhoubu přál,
zánik a zkáza nemine.


Chrání nositele před nepřátelskou magií.

7 Znám sedmou runu: jestliže síň
a mé přátele plameny zachvátí,
i když oheň pálí a žhne,
mé kouzlo je zkrotí.


Kouzlo ke zvládnutí ohně.

8 Osmou znej runu, neb jednou,
až pocítí muž k muži zlost,
horké jim hlavy ochladíš
a rozhádané usmíříš.


Kouzlo k uklidnění horkých hlav, dnes by se uplatnilo při tišení hospodských rvaček. V nordických dobách, připomínající tak trochu Divoký západ na vrcholu slávy, bylo jistě dost užitečné.

9 Až s lodí budeš za bouře
na moři hledat ztracen sám,
devátou runou uspíš smršť
a unikneš z vln, jež nesou zmar.


Toto kouzlo drží lodě na hladině a vede je do bezpečných přístavů. Je příkladem ovládání počasí pomocí magie ve specifickém prostředí severského moře a bylo nepostradatelné pro každého, kdo se chtěl z dobrodružných a namáhavých výprav vrátit domů.

10 Když temných běsů průvody
tryskem se ženou v oblacích,
ztratí své tělo i duši,
má píseň pryč je odžene.


Germánské mýty a magie stojí u kořene středověké víry v čarodějnictví, takže se nedivme souvislosti mezi zněním kouzla a čarodějnicí létající na koštěti. Kouzlo upomíná i na převtělování, neboť duchové ztrácejí kůži - ovlivňujeme jejich duše i fyzická těla.

11 Když vésti musím do válek
pro slávu bohů druhy své,
kouzlo, jež vyřknu před bitvou,
činí z nich muže statečné.


Další zaříkávání pro ochranu v boji. To, že je nahlas odříkáváno, neznamená, že nebylo nejprve napsané. V našem případě na zadní straně štítu, tak jako erb je součástí jeho přední strany.

12 Viselce našels na stromě,
na větvi visí vysoké,
kouzlo mých modrých rytých run
nutí jej se mnou rozmlouvat.

Tak trochu nekromancie. Oběšení bylo nejčastější metodou obětování Ódinovi, stejně jako způsobem popravy. Tyto runy, ať už napsané nebo vytesané, vracely obětovanému člověku život.

13 Na hlavu syna, jemuž jest
otcem statečný bojovník,
vody proud liji ochranný,
v bojů vřavě ho ubrání.


Součástí tohoto kouzla bylo polévání vodou. Nemá však nic společného s křesťanským křtem. Jedná se pouze o kouzlo chránící v boji.

14 Čtrnácté kouzlo pomůže
vám mýty bohů znát,
Ásy od elfů rozlišit
nedokáže hlupák.


Zde máme příklad složitosti severské teologie. Dvě rodiny bohů byly Ásové a Vanové, klan Vanů tvořili především elfové. Jen vzdělaný člověk (a znalci run byli vzdělaní vždycky) rozpoznal, kam který bůh patří.

15 Patnácté zpíval Thjodraeri
u dveří Dellinga,
moc bohům, elfům vítězství,
moudrost pro Ódina.


Na kouzlu je nezvyklé, že jeho původ Ódin připisuje jinému autorovi. Thjodraeri je trpaslík a je pozoruhodné, že se jím odevzdává veškerá moc Ásům, Vanům, a především Ódinovi, s žádným prospěchem pro trpaslíky a jiné bytosti.

16 Po pažích běloskvoucích děv
a srdci panenském
s šestnáctým kouzlem kdo touží,
ten bude vyslyšen.

Kouzlo sice vychází z mužského pohledu, pracuje však oboustranně. S jeho pomocí získáte milovanou osobu.

17 Ten, kdo zná runu sedmnáctou,
již nikdy, nikdy neztratí
věrnost mladého děvčete
a láska mu provždy pokvete.


Jakmile jste pomocí šestnáctého kouzla získali milého či milou, pomůže vám kouzlo sedmnácté k trvalému partnerskému vztahu.

18 Nikomu nikdy nesmíš říct
kouzlo osmnácté,
jen ženě, s kterou sdílíš krb,
či vlastní sestře své.


Interpretace osmnáctého kouzla je nejsložitější. Jediné osoby opačného pohlaví, jimž je můžeme říci, jsou naši sourozenci či partneři. To implikuje osobní moc kouzla, jež zůstává osobní, dokud je jeho tajemství zachováno. Jeho cílem je snad osobní sblížení a duševní jednota s milovaným či sourozencem, jenž jsou jen jinou fyzickou podobou nás samotných.

Poslední verše

Poslední dva verše Runatálu budou velmi dobře srozumitelné těm, kteří se již někdy pokusili proniknout do některé magické disciplíny.

Trvá to, než se Loddfáfni
naučí všechny písně pět,
jež pro ty, kdo jim rozumí,
jsou pomoc v čase potřeby.

Nejvyšší pěl je v paláci,
lidem pomoc, zlost démonům,
zdráv, kdo je pěje, kdo je zná,
šťasten, i kdo jen poslouchá.

Vztahy podle run

24. dubna 2011 v 16:23 | Moraea |  Runy
Fehu opětované city, naznačuje dokonce romantické dobytí srdce
Uruz vášeň mužského partnera
Thurisaz radí opatrnost - hrajme na čas
Ansuz pomohla by rada zkušenější osoby
Raido přináší spíš společenství než nesmrtelnou lásku, ale varuje před falešnými přáteli
Kaunaz potvrzuje vřelé přátelství, které může být podnětem pro vášnivější vztah
Gebo slibuje blížící se manželký svazek, dar bohů, vyrovnané partnerství
Wunjo předmět naší lásky a radost z tohoto svazku
Hagalaz runa zvratu, ale všechno trápení může být k dobrému; nepříjemný rozvod může vést k šťastnějšímu druhému sňatku
Nauthiz znamená "brát, co přichází", potřebujeme vztah, i kdyby neměl být nejlepší
Isa není celkově dobrým znamením a může přinášet ochlazení vztahu až k možnému rozchodu
Jera mohl by naznačovat sňatek, protože je runou právních smluv
Eihwaz varuje před přeceňováním zamilovanosti - buďme rezervovaní
Pertho runa riskantních spekulací a tajemství, naznačuje sexuální soulad
Algiz chrání stávající vztahy a slibuje plodnost nových vztahů
Sowulo varuje před sobectvím, které by mohlo vztah nepříznivě ovlivnit
Teiwaz pro ženy představuje mužského partnera, jeho silné i slabé stránky
Berkana runa plodnosti, vztah bude vzkvétat
Ehwaz vidí nás mezi vztahy, v období změny, kdy můžeme potřebovat pomoc
Mannaz nabádá nás, abychom poznali sami sebe dřív, než budeme schopni poznávat druhé, a tudíž vytvořit dobrý vztah
Laguz význam může sahat od sexuální vášně až k dlouhodobému vztahu, od té doby budeme žít šťastně až do smrti
Inguz runa plodnosti, možná je na obzoru nová láska, nová rodina
Othila může znamenat ukončení vztahu, je runou smrti, nejen fyzické, ale také mentální a citové
Dagaz znamená proměnu, změnu vztahů nebo měnící se vztah

Runy - jména

24. dubna 2011 v 16:16 | Moraea |  Runy
Runová jména

Z názvů jednotlivých run můžeme seskládat i nejrůznější jména, která pak budou blahodárně působit na jejich nositele. Klasickým případem je anglosaský král Aethelstan. Jeho jméno se skládá z northumbrijských run Aethel a Stan; znamená "skála rodového majetku". Je to jméno vskutku královské a jeho nositel mu dle historiků dělal čest.

První část jména souvisí s runovým půlměsícem, kdy se daný člověk narodil či odhodlal přijmout nové jméno. Druhá pak vyplývá z času (narození/rozhodnutí). Prostřednictvím těchto referencí lze do osobního života uvést síly, které představují použité symboly.

Tak například jméno Kenneth by se hodilo na chlapce narozeného 21. září ve 23.00 hodin. Skládá se z run Ken a Ethel, přičemž Ken vládne období od 13. do 28. září, zatímco Ethel hodině mezi 22.30 a 23.30. Dívka narozená 16. května v 16.45 by se mohla jmenovat Ingrid apod.

Pro další použití následuje seznam run a jejich ostatních názvů. Použít lze i libovolný začátek slova, nemusíme do jména zahrnovat celý název runy. Je zde možné prostě kombinovat.




Runové půlměsíce a hodina


Měsíčková mast

24. dubna 2011 v 11:31 | Moraea |  Domácí lékař
Napadlo mě zveřejnit tento výborný recept na již zmíněnou měsíčkovou mast, která má všestranné využití :o)

Měsíček je krev čistící bylina a zároveň má velmi hojivé a uklidňující účinky. Její jméno je odvozené od víry, že rozkvétá vždy na začátku každého měsíce. Staří Egypťané jí přisuzovali omlazující účinky. V dřívějších dobách se jednotlivé lístky házely pod postel, aby chránily spící osobu. Kvítky pod polštářem prý přinášejí prorocké sny. Podle uzavřených květů měsíčků po 7. hodině ranní se dá poznat, že bude ještě ten den pršet. Měsíček se užívá také hojně ve venkovské kuchyni k ochucení rýže, masa, jogurtů i ke zdobení salátů. Používá se do směsí při léčbě rakoviny i například infekční žloutence. Měsíčková mast má krásně oranžovo-žlutou barvu stejně jako květy měsíčku.


Použití

- řezné a bolavé otevřené rány
- bércové vředy
- popáleniny
- popraskaná, rozpukaná kůže a rty
- proleženiny
- křečové žíly
- povrchová zranění
- zánět žil
- vředy
- píštěl, hemeroidy
- omrzliny
- prsní a zhoubné vředy
- pro zlepšení prokrvování
- zhojení po amputaci prsu
- hojení po operacích a amputacích
- ranky a infekce v oblasti genitálií
- regenerace jizev
- antiseptický účinek
- záněty bradavek
- popraskané bradavky při kojení (bylina není toxická pro kojence!)
- zmírnění zánětů
- kožní potíže, akné, problematická pleť, drsná a poškozená pleť
- snížení horečky (natírá se na chodidla)
- atopický ekzém (vysoký účinek v kombinaci s léčivým čajem)
- pohmožděniny
- vyrážky
- opaření, bodnutí, popálení, pokousání hmyzem
- unavené nohy
- spálení sluncem

Ingredience:

2 plné hrstě nadrobno nakrájené, mladé rostliny měsíčku zahradního,
250 g vepřového sádla

Postup:

Dvě plné hrstě (skoro namačkané) nadrobno nakrájené mladé, nedřevnaté rostliny - celé nadzemní části, tj. stvol, list a květ měsíčku zahradního - se vloží na pánvičku s rozpáleným vepřovým sádlem (asi 250 g) a nechá zesklovatět jako cibulka. Pak se pánev odstaví a nechá se stát do druhého dne. Pak se rozehřeje, procedí a propasíruje (stačí přes sítko na čaj) do nějaké nádoby, nikoliv skleněné, přiklopí a uloží ve tmě a v chladu.

Bolestivé místo se na noc potře mastí a přes ně se položí namočený vyždímaný kapesník, aby se mast nevsákla do obvazu. Převážeme nejlépe elastickým obvazem, ale ne příliš pevně. Ráno se může vše opakovat.

Runy - historie

24. dubna 2011 v 11:25 | Moraea |  Runy
Mytologický původ run

Podle germánských pověstí přinesl lidem runy bůh Ódin, když devět dní a nocí visel na ohromném jasanu světa, Yggdrasilu.

Ódin, nejtragičtější a nejslavnější ze severských bohů, byl odsouzen k temnému truchlivému životu. Těžce na něm spočívalo břemeno moudrosti a předtucha budoucího pádu bohů. Vědom si toho, že vědění lze dosáhnout jedině obětí, pověsil se na větev Yggdrasilu, stromu vědění, a zůstal tak po devět dní a nocí. Tato představa se odráží na kartě Viselce v Tarotu. Tělo nevydrželo takové trápení a Ódin zemřel. Ale díky své nezlomné vůli se opět zrodil a přinesl s sebou vědění ze záhrobí. Odtud také povstaly runy.

Ódin je často zobrazován se dvěma havrany, představujícími účel a paměť. Byli jeho prodlouženým zrakem a sluchem, vznášeli se vysoko nad zemí a neustále rozšiřovali Ódinovu velkou moudrost.

Ostatní nordičtí bohové pak mají vztah k významu jednotlivých run. Interpretace run byla výsadou šamana, který byl směsicí kněze a kouzelníka.

Použití run

S runami se můžeme poradit, kdykoli máme problém a nemůžeme najít řešení nebo odpověď na nějakou otázku. Neřeknou nám sice, co přesně máme dělat nebo jak se zachovat, ale dají nám komentář k situaci, nový pohled na věc. Tím získáme větší objektivitu, jež nám pomůže při rozhodování. Moudrost run je jemnější než prosté "ano", či "ne".

Runy nám ale nedají odpověď na všechny životní problémy, ani nám nenapomohou k magickým schopnostem. Ukazují však směr, jakým bychom se měli v životě ubírat. Nepoužívají se pouze pro věštění, ale i k ochraně, léčení, posílení a učení.

Původ run

Během posledních 150 let bylo postulováno několik hypotéz o původu run. Jedna z teorií je odvozovala od migrace řecké kurzívy severním směrem, jiná se opírala o latinskou abecedu, další v nich viděla podobnost s prehistorickými kultovními symboly, hällristningarem.

V dnešní době se předpokládá, že se runy vyvinuly ze severoetruských abeced v podhůří Alp okolo roku 250 př.n.l. a pak se rozšířily do Anglie, Irska a Skandinávie; doklady méně známých runových abeced můžeme nalézt i na Sibiři a v Maďarsku.

Každopádně runami tedy rozumíme nejstarší písemný systém germánských kmenů, používaný především ve Skandinávii a na britských ostrovech, a to v pozdním období rané doby dějinné (též označované jako protohistorie) a v raném středověku. Jsou to historické a archeologické artefakty, nacházené od 1.stol.n.l. na rozsáhlém území od Islandu po Rumunsko. Praseverské runy se podařilo rozluštit a porozumět jejich zvukové hodnotě až v 60. letech 19. století.

V současnosti existuje asi 5.000 známých runových památek. Jedná se o zbraně, mince, ozdoby, amulety, talismany, kameny a pomníky. Nejstarší (existující) runové nápisy pocházejí z prvního století, nejmladší nalezený artefakt pak pochází z konce 19. století ze švédského Dalarna, přičemž právě ve Švédsku byl nalezen největší počet runových nápisů - kolem 2500; většina jich je datována mezi 11. a 12. stoletím.

Historie

Víra v runy se udržela ještě dlouho poté, co se do severní Evropy rozšířilo křesťanství, a přežila i zákaz používání run, vydaný katolickou církví v roce 1639. Používání runové abecedy se tak zachovalo až hluboko do 19. století. I když byly některé její prvky asimilovány do skandinávských jazyků, od té doby se runy používají výlučně jako pomůcka při věštění.

Runám byl totiž přikládán velký náboženský a magický význam. Runové nápisy se vyskytují na náhrobních kamenech a na pochvách mečů. Pro magické účely měl každý znak svůj vlastní význam, jehož výklad můžeme nalézt v anglosaské Runové básni přeložené do latiny mezi 8. a 11. stoletím. Ještě významnější památkou zmiňující se o použití a stvoření run je báseň Runatál, která je součástí delšího celku, Hávamálu, jedné z písní Starší Eddy. Hávamál se překládá jako Výroky Vysokého.




Slovo runa

Význam slova runa bývá interpretován různě, jednotlivé interpretace si jsou podobné a vždy s sebou nesou trochu tajemnou atmosféru.

Ve staré angličtině znamenalo toto slovo záhadu či tajemství. Význam se zachoval v dnešním archaismu pro šeptání - round nebo rown. Gótské slovo runa tak znamenalo tajný šepot. (Gótština je nejstarší literární jazyk Germánů a řadí se mezi vymřelé východogermánské jazyky. Velmi se podobá severogermánštině, jíž se ve stejné době na severu mluvilo, jazyk tehdejších seveřanů měl však starobylejší stavbu.)

Ve staré němčině slovo runa (raunen) rovněž značí záhadu a tajemství, znamená též šepot. Stará norština zná takřka shodný výraz runar, magický znak. Ve finštině slovo runa označuje jednu báseň národního eposu Kalevaly.

Runová abeceda

Runové abecedy jsou známy jako futharky nebo futhorky. Názvy jsou, podobně jako názvy ostatních abeced, vytvořeny z několika prvních písmen. Latinská abeceda z A, B, C a D, řecká alfabeta z ALFA a BETA… a futhark je nazván podle znění prvních symbolů, tedy F, U, Th, A, R a K. V pozdějších dobách se začátek řadil odlišně, a to jako F, U, Th, O, R a K.

Rozlišovat můžeme zhruba tři základní proudy
Starší Futhark - 24 znaků (germánský futhark prostý)
Mladší Futhork (vikinský) - 16 znaků (Starší Futhark zredukovaný na 16 znaků)
Anglosaský Futhork - 33 znaků (Starší Futhark rozšířený na 33 znaků)

Původní, nejstarší proud se nazývá germánský futhark prostý (24-typový všegermánský futhark) a skládá se z 24 znaků. Nejčastěji je znám pod názvem Starší Futhark. Podléhal v průběhu staletí neustálým změnám. Do konce 6. století se ustálila výška jeho znaků. Asi okolo roku 800 n.l. se objevují další dvě varianty, a to v anglosaské Anglii a vikingské Skandinávii.

V 7. století Vikingové zahájili etapu, během níž se snížil počet run ve 24-znakovém futharku a zároveň se upravila i jejich podoba. Skládaly se pouze z jedné hlavní větve a téměř vždy je bylo možné rozdělit do párů. Po dokončení runové reformy na konci 8. století obsahoval vikinský futhork pouze šestnáct run. Redukce byla uskutečněna pomocí důmyslného systému, v němž některé runy získaly dvojí či mnohonásobnou zvukovou hodnotu. Znaky ve vikinském futhorku jsou rozděleny do tří skupin (tzv. aettů) po šesti, pěti a pěti symbolech.

Anglosaské písmo (anglofriské písmo) v konečném důsledku naopak zvýšilo počet znaků až na 33. Tento systém se vyskytoval v různých obměnách: dánský, obyčejný nordický, švédsko-norský, zkrácený apod.

Na okraj je možné zmínit armanenský futhork, který vytvořili pro svou potřebu nacisté za druhé světové války.

Každá runa Futharku má své jméno, výslovnost, a ze jména vyplývající magickou schopnost. Nyní vycházejme z germánského futharku prostého o dvaceti čtyřech znacích - Staršího Futharku.

Aettir

Každá ze tří hlavních runových abeced se dělila na tři skupiny (rodiny) písmen, zvané aettir (jednotné číslo zní aett). Samotný výraz aettir je pravděpodobně nedávného data, rozdělení písmen na jednotlivé aettiry je však patrné i na velmi starých archeologických nálezech (např. na brakteátu z Vadsteny).

Rozdělení abeced na oddíly je pro nás významné právě proto, že je dodržuje i vikinské a anglosaské písmo, ačkoliv ani jedno z nich se neskládá z 24 písmen. Pro ilustraci, vikinský futhork se dělí do tří skupin o šesti, pěti a pěti znacích, anglosaský futhork po jedenácti znacích. Germánský futhark prostý se pak dělí po osmi znacích.

Aetty se nazývají po bohu, jemuž jsou zasvěceny (první je Freyův aett, třetí je Týrův aett), nebo podle první runy (druhý je Hagalaz aett). Každý z aettirů patří jednomu z důležitých germánských bohů (Freyův, Heimdallův a Týrův aett) a každá runa je spojována s rostlinou a je jí připisována moc léčit určitý neduh. Některé znaky se pojí též s barvami, dalšími božstvy, čísly a živly.

Poněkud stranou stojí pětadvacátá runa Wyrd, prázdá runa osudu, s velmi nejasným původem a jen nemálo jasnějším účelem a posláním, neboť zmínku o ní nenalézáme ve všech pramenech…

Zdroj: Písmo a magie Vikingů; část stažena z internetu před pár lety - bohužel zdroj zapsaný nemám. Pokud by to někdo poznal, víte co máte dělat :o)

Runy - úvod

24. dubna 2011 v 11:12 | Moraea |  Runy
Když před patnácti lety Bernard King psal svou knihu o runách, úvod započal slovy, že dosud nebylo vytvořeno dílo, které by přiblížilo runové písmo přístupnou formou dnešnímu čtenáři - přestože v knihovnách leží mnoho svázaných listů zabývajících se runovou tematikou; ale tato díla jsou stará, těžko přístupná a často zaprášená zapomněním…


Dnes si o runách můžeme přečíst mnoho čtivých knížek, informace o nich lze nalézt též na mnoha stránkách internetové pavučiny, kde se však některé údaje sem tam nepatrně liší, jak text prochází řadou opisů a kopírování. Zkrátka, přístupných řádek o runách dnes již vskutku není málo, avšak leckdo se právě v takové spoustě vesměs podobných řádků může ztratit.

Pro ještě hlubší porozumění této tematice doporučuji předem prostudovat některou z knih o severské mytologii. Kdo chce runám porozumět skutečně, musí o nich vědět vše, musí je mít rád a musí se s nimi sžít.


Vliv Měsíce

23. dubna 2011 v 20:30 | Moraea |  ○ Luna ○
Jako má Měsíc vliv na mořský příliv a odliv, na nálady lidí a růst květin, má vliv i v oblasti magie. Ubývající Měsíc prakticky platí jako optimální doba pro kouzla škodící, ale hodí se i ke studiu a k začarování negativních energií. Nejstarší rituály se prý prováděly za tmavých nocí bezprostředně před novoluním.

Rituály bílé magie k posílení zdraví, blahobytu a štěstí byly naopak prováděny vždy při přibývajícím Měsíci a ty nejdůležitější dokonce při samotném úplňku, kdy je magická síla Měsíce absolutně největší a nejúčinnější.


Fáze měsíce v den našeho narození

Zkuste ze starých kalendářů vypátrat v jakém postavení byl Měsíc v den, kdy jste se narodili. I to o nás totiž leccos vypoví.

NOVOLUNÍ
Všichni, kteří přišli na svět o novoluní nebo do tří a půl dne po něm, mají tendenci se do všeho vrhat po hlavě a většinou bez přemýšlení.

DORŮSTAJÍCÍ MĚSÍC
Na obloze se objevuje první srpek Měsíce. Lidé narození v této fázi mají potřebu sebeprosazení, chtějí být akční. Věří především sami sobě.

PRVNÍ ČTVRT MĚSÍCE
V této fázi je na obloze vidět půlka měsíce. Pokud jste se v tuto chvíli narodili, může se vám zdát, že celý život stojíte na křižovatkách a pořád se musíte rozhodovat, kudy jít dál.

ÚPLNĚK
Všichni lidé, kteří se narodili o úplňku a v průběhu následujících tři a půl dne, se nejvíce zajímají o témata vztahů. Může jim dlouho trvat, než si uvědomí nejprve sami sebe, a proto mohou v životě zažít vážné krize.

VYPOUKLÝ MĚSÍC
Právě teď měsíční světlo čím dál tím víc sílí, ale pořád to ještě není úplněk. Lidé narození za této fáze věnují spoustu svého času jakémusi sebeobjevování a chtějí z života udělat něco hodnotného. Neustále mají potřebu zdokonalovat se a zlepšovat v tom, co už ale skvěle umějí.

UBÝVAJÍCÍ MĚSÍC
Luna začíná ubývat. Z jedné strany je trochu zploštělá, ale stále ještě září. Lidé narození v této fázi se rádi předvádějí před ostatními a dokazují, co v nich je. Jsou to rození učitelé nebo také herci a baviči.

POSLEDNÍ ČTVRT MĚSÍCE
Lina je na obloze zase osvětlena jen napůl, tentokrát ale z druhé strany. Lidé narození v této fázi jsou zaměřeni na budoucnost. Někdy mají smysl pro humor a ironii, ale nejsou schopni přijímat vlastní kritiku.

BALZAMICKÝ MĚSÍC
Ze srpku už zůstala jenom stříbrná nitka a pomalu mizí. Lidé narození za balzamické Luny obvykle nejdou s davem, nebo se mu nějakým způsobem vymykají. Mají v sobě často cosi jako prorocký smysl, nebo pocit, že mají nějaké zvláštní poslání.

Pomocné aspekty

23. dubna 2011 v 15:30 | Moraea |  Magie
Tyto pomocné aspekty jsem před momentíkem vyšmátrala hluboko v mé knize. Myslím, že jsou dosti užitečné.

1. ČISTOTA - před magickým úkonem je třeba se očistit, a to především fyzicky, abychom nerušili energii. Je pořeba sundat taky všechny vodivé kovy. Po psychické stránce musíme být schopni se soustředit.

2. NAČASOVÁNÍ - obvykle záleží na měsíci - přibývající se hodí pro konstruktivní magii, ubývající zase pro destruktivní, apod.

3. TOUHA - pro magii velice důležitý aspekt. Musíme skutečně chtít, aby se stalo to, na čem pracujeme.




Emoce jsou velmi účinnou "zbraní" při provádění rituálů. Pomocí těchto prvků lze dosáhnout lepších výsledků:

1. SEX - sexuální magie je účinná hlavně proto, že při orgasmu tělo kolem sebe nahromadí bioelektrickou energii, kterou lze pomocí vůle využít k magickým účelům.

2. SMRT - stejně jako při sexu se i při umírání vytváří stejná energie.

3. SILNÁ EMOCE - např. vztek, apod. Při plném prožití emocí se děje totéž jako při sexu nebo umírání.

Magie živlů

23. dubna 2011 v 15:16 | Moraea |  Živly
Magie živlů se zakládá na představě o existenci čtyř živlů, které prostupují materiálním vesmírem. Tyto elementy jsou často pokládány za základ veškerého fyzického stvoření...

Magie živlů se zakládá na představě o existenci čtyř živlů, které prostupují materiálním vesmírem. Tyto elementy jsou často pokládány za základ veškerého fyzického stvoření. Nejsou to žádné božstva, ale prazákladní síly nefyzického světa, čili vesmíru.

Dokážeme-li harmonicky spolupracovat s těmito čtyřmi živly, můžeme tyto živelné síly přimět, aby působily k našemu prospěchu. Magii živlů lze tedy označit za druh praktické magie, založené na schopnosti komunikovat se čtyřmi živelnými prasilami.


Tyto čtyři základní živly jsou spirituálními ekvivalenty fyzické hmoty

Země, Vody, Ohně a Vzduchu.

Často jsou zobrazeny jako symboly, např. na tarotech, ale i jiných kartách, oltářích, knihách, či jako rytiny na zdech.

V různých systémech rituální magie můžeme vidět snahu o mistrovské ovládnutí těchto živlů. Často jsou součástí iniciací a zasvěcení osob, které postupují magickou cestou. Také z lidských dlaní se dá rozpoznat, má-li dotyčná osoba již zmíněné schopnosti. Nic nikomu ale samo nespadne do klína a vždy se musíme velmi snažit a pracovat na sobě.
Tyto osoby by měly být schopny s pomocí čtyř živlů praktikovat magii, která se projeví ve fyzickém světě. Je nutno podotknout, že někteří lidé mají k praktikování úspěšné magii živlů přirozené sklony více rozvinuty, než jiní. Cítí, že jsou jiní a daří se jim ihned a jejich úspěchy na sebe nenechají dlouho čekat. S takovými předpoklady jsou skvělými mágy, ovšem za předpokladu, že o svých schopnostech ví a rozvíjí je.

Forma oktagonu vypovídá, že ženská podstata je tělesnost a mysl mužská podstata.

Energie živlů jsou přítomny ve veškerých hmotných objektech, přičemž v každé částici hmoty jsou současně přítomny všechny čtyři živly, z nichž některé převládají. Magie živlů však dokáže vysvětlit svými čtyřmi elementy nejrůznější lidské vlastnosti. Emoce souvisí s živlem Vody, rozvážnost se Zemí a horečná aktivita s působením Ohně. Proto například na emotivních kouzlech, které by měly působit pomalu, se podílí elementy Vody a Země, kouzlo lásky, které má působit na emoce, si vyžaduje spolupráci Vody a přidáním trochy vášně - Ohně, elementem komunikace je síla Vzduchu. Vše chápejme jako symboly.

Chcete-li začít s praktikováním magie živlů, musíte o harmonii s živly začít usilovat ve svém nitru. Dříve než začnete pracovat s kterýmkoli elementem, musíte s ním dosáhnout úplného souznění a takto postupovat se všemi elementy. Jakmile dospějete k harmonii, je pro vás magická práce snadná. Jednoduše s živly rozmlouváte a žádáte je, aby vám pomohly dosáhnout cílů, o které usilujete.

Použitím svíčky při magických praktikách posílíte živel Ohně, naopak použitím kadidla znásobíte živel Vzduchu. Motlitba u břehu řeky posílí element Vody a hlína zase Zemi.

Některé směry věří v typické zástupce jednotlivých živlů. Podzemní skřítci zastupují živelné síly Země, mořské panny, víly a rusalky Vodu, salamandři Oheň a Vzduch jiné spirituální bytosti.

Jak začít s učením? Začněte s pěstováním rostlin, stačí v truhlíku na okně. Ovlivňujte jejich růst, hovořte s nimi, soustřeďte se na ně a po čase ucítíte, že vám květiny odpovídají. Tímto rozvíjíte živel Země. Budete-li vytrvalí, podaří se vám to, chce to ale trénovat týdny, měsíce. Zvládnutí všech živlů potrvá ještě déle a věřte, že odradí každého, kdo není o svém cíli pevně přesvědčen.

Využití pampelišky

21. dubna 2011 v 17:14 | Moraea |  Kuchařský koutek
Pampeliška je uznávaná léčivka, jak už napovídá její botanický název - smetánka lékařská. Čistí tělo od jedu, snižuje krevní tlak, podporuje trávení, zklidňuje a omlazuje pleť. Navíc zúrodňuje kompost a urychluje zrání. První písemné zmínky o pampelišce (Taraxacum officiale) pocházejí ze sedmého století v Číně. Podrobnější záznamy zanechal středověk: mniši vyráběli z pampelišek např. víno, které pročišťuje játra, ma diuretické účinky a působí jako antirevmatikum. Z pražených kořenů bohatých na minerály se po staletí připravovala káva coby nápoj posilující zubní sklovinu a stavbu kostí.


Kuchyně

Saláty i víno z čerstvých pampeliškových listů a květů skvěle čistí krev, snižují krevní tlak a podporují látkovou výměnu.

Pampeliškové víno
2 litry pampeliškových květů
(okvětních plátků)
2 litry pramenité vody
kůra z 1 pomeranče
1 citron
1000 g cukru
2,5 cm kořene zázvoru
půl lžičky pivovarských kvasnic
1/2 krajíčku chleba

Okvětní plátky dejte do velikého polévaného hrnce a přelijte pravě vroucí vodou. Překryjte čistým plátnem a nechte 3 dny stát, občas promíchejte. Vodu pak slijte do jiného hrnce, přidejte nakrájenou kůru, cukr, zázvor, plátky vydrhnutého citronu a vařte 30 minut. Pak tekutinu slijte a vychlaďte, přidejte kvasnice namazané na chleba a nechte 2 dny stát. Přefiltrujte (nejlépe do soudku) a zazátkujte.

Po dvou měsících zrání stočte víno do lahví a uzavřete korkem.

Pampelišky účinkují jako čistič jater a krve a používají se i zevně jako pleťový čistící a pěstící přípravek. Pojídají se pro schopnost zesvětlovat hnědé skvrny na rukou, dokážou ošetřit mastnou pleť se sklonem k akné. Z utrženého stonku prýští mléčná šťáva, která utiší sluncem podrážděnou pleť.

Kosmetika

Pampeliškový ocet
Používá se ho k oplachování vlasů po umytí nebo do koupele jako tonikum a čistič.ro bohatství minerálů pomáhá na suchou pokožku hlavy na mastné vlasy.Do láhve s vinným octem vložte 15 pampeliškových listů a 4 květy. Zazátkujte láhev a postavte ji na 10 dnů na slunné místo, denně protřepávejte. Pak ocet přeceďte, staré pampelišky nahraďte novými a proces opakujte. Nakonec po důkladném protřepání ocet přefiltrujte, vlijte zpět do láhve a přidejte pár čerstvých listů.

Jarní tonikum
Máte nečistou mastnou pleť a zvykli jste si ji napařovat? Pak vám přijdou vhod pampeliškové listy - dejte je buď do napařovací lázně, nebo přímo na pleť. Čistou gázu nebo plátno namočte do horkého odvaru a co nelteplejší (vyzkoušejte nejdřív na lokti) přiložte na obličej.

Živé květy
Dvě hrsti čerstvých květů louhujte 30 minut v půl litru vroucí vody (nevařte!). Používejte na omývání jako kosmetickou vodu.


Pampeliškový balzám
Připravíte si jej snadno a rychle. Tišší spálenou pokožku po přehnaném slunění a zklidňuje horkem podrážděnou pleť.Pampeliškové listy a květy spařte vroucí vodou - na 2 šálky pampelišek 4 šálky vody. Přidejte 10 dutých stonků a nechte 10 minut luhovat. Pak tekutinu řádně protřepejte, přefiltrujte nebo přeceďte, dejte vychladit a naplňte do lahvičky s rozprašovačem. Aplikujte na podrážděnou pleť, dokud se nezklidní.

Zdraví

Léčivá od hlavy až k patě
Všechny části pampelišky se dají zužitkovat - to platí i pro léčebné využití.Kořen má žlučopudné a močopudné účinky. Je mírně projímavý a působí jako antirevmatikum a prostředek čistící játra. Používá se v době před květem, tepelně upraveny. Rostlina je bohatá na vitamíny A,C,D a betakaroteny, obsahuje také potas (kysličník draselný), vápník a jedenapůlkrát více železa než špenát. Čistí organismus od jedu (včetně drog, nikotinu a alkoholu), pomáhá léčit kožní a ledvinové poruchy, podporuje krvetvorbu a stavbu kostí. Čerstvé mladé listy podporují výměnu látkovou, užívají se při žlučových kamenech, snižují krevní tlak.

Napaste se pampelišek
Zchroupejte hrstku pampeliškových listů denně po dobu tří týdnů. Pročistíte si tak játra i ledviny, což se musí bezprostředně projevit i na pleti. Vybírejte rostliny rostoucí dál od silnice.

Pampeliškový med
365 velkých rozvinutých květů pampelišky,2 celé omyté citrony bez jadérek,2 kg krystalového cukru
Omyté pampeliškové květy vložíme do většího (4 l) hrnce a přelijeme je 2 litry vody. Přivedeme k varu a vaříme 15 minut.Do druhého dne necháme vyvařené květy louhovat, pak je vymačkáme přes plátno. Do získané tekutiny přidáme na kolečka nakrájené, pecek zbavené citrony a cukr.Vaříme 60 - 90 minut za občasného promíchání, čistou (novou vařečkou. Horké plníme do sklenic, zavíčkujeme je a obrátíme.

Čaj pro krásu
Čtvrt šálku čerstvých pampeliškových listů natrhaných na kousky přelijte vroucí vodou. Po 5 minutách sceďte. Popíjejte pro dobrou kondici :o)

Zahrada

Nevítaná cestovatelka
Jak pampelišku ukáznit, aby se nerozběhla do celé zahrady? Pěstujte ji v kontejneru, ostatní trsy vyryjte z trávy nebo záhonu a použijte do kompostu. Sazenice v bohaté půdě na plném slunci a hojně zavlažované vyrostou do výšky 30 cm s bohatstvím velkých květů. Rozvité okvětní lístky ovšem musíte uštipovat dříve, než se promění v semínkovou kouli. Listy můžete vybělit, když je před světlem zastíníte kornoutem z tmavé lepenky, nebo zahrnete zemí - salát z nich bude křehčí a méně nahořklý

Zahradní hnojivo
Pro velký obsah minerálů (mj. mědi, vápníku a potase) je pampeliška skvěle přírodní zahradní hnojivo.Zejména měď je důležitým stavebním prvkem úrodné půdy. Bylinka ji "vysává" svým kořenovým systémem (až 1 m dlouhým) do listů. Pampeliška má navíc schopnost vylučovat etylén, takže je vítaným rostlinným společníkem, který urychluje zrání okolních plodin. Rýčem uvolněte z půdy celé sazenice pampelišek včetně kořenů. Na hromádce je ostrým rýčem nasekejte na kousky, vsypte do kbelíku, přelijte vroucí vodou a nechte přes noc stát. Ráno scezenou vodu použijte jako výživnou zálivku na záhony, spařené listy vyklopte na kompost.

Bezový sirup

21. dubna 2011 v 16:55 | Moraea |  Kuchařský koutek
Bezové listy hojí kožní problémy, květy a plody snižují krevní tlak, zmírňují migrény a bolesti hlavy.

Zvláště na jaře trhejte černý bez, trápí-li vás chřipky, nachlazení a nebo jiné záněty.

Třísloviny, silice a flavonoidy, usnadňují vykašlávání a působí chlácholivě i na neposlušný močový měchýř.

Sbírat květy bezu můžet vyrazit třeba hned. Podle vzoru babiček kořenářek však nejlépe v kolem poledne. Na procházku do luk a hájů si s sebou vezměte nůžky a stříhejte květy u stopky. Keř bezu se bělá zdálky a přelíbezně se hlásí typickou bezinkovou vůní.

Nekupujte sirupy a připravte si domácí šťávu na celé léto.

Na jednu várku potřebujete sběrače, které přinesou padesát květů bezu. Bezovou náruč operete a přidáte k ní pět deka kyseliny citrónové a zalijete pěti litry vody. Takto připravené necháte louhovat. Teprve další den přes síto, či plátno scedíte.

A nyní již samotná příprava:

Na jeden litr šťávy přidáte kilo cukru - zahřejete a necháte krátce projít varem.
Vychlazenou šťávu čepujete do připravených sklenic.
Bez konzervačních látek, v chladu a šeru, vydrží až dva měsíce.

Zdravější variantu půl na půl vyzkoušíte spravedlivým rozdělením citronu a kys. citrónové

Šumivá bezová limonáda alias bezovka

Necháte svařit:
pět květů
deset litrů vody
tři pokrájené citrony
půl kila cukru


Po patnácti minutách odstavíte a do vlažného nápoje posléze přidáte "ždibínek" kvasnic. Vychlazenou limonádu scedíte do demižonu, který pevně uzavřete. Demižonek uložíte opět do chladna, kde vydrží až tři týdny, pokud jej ovšem dřív nevypijete, protože perlivou domácí limošku můžete popíjet hned druhý den ráno místo džusu.

Jste-li na kvasnice vysazení, pak prý může nápoj zrát za oknem jako víno, dokud nezkvasí.

Bezový čaj, lahody ráj

Čaj z listů bezu se vyplatí vařit všem, které trápí "aknenózní" příznaky dospívání a prarodičům, jež zlobí revma.


Yulský dort

21. dubna 2011 v 16:49 | Moraea |  Kuchařský koutek
Před pár měsíci jsem objevila tento zajímavý recept na keltský dort. Sama jsem jej před Vánoci vyzkoušela a musím uznat, že byl naprosto vynikající.

Není vůbec těžký proto si myslím, že jeho přípravu zvládne naprosto každý.

Budeme potřebovat:

5 vajec
120 g moučkového cukru
250 g mletých ořechů
tlučená skořice
hřebíček
tuk a mouku na vymazání formy
čokoládová poleva

Nejdříve si připravíme těsto.

Žloutky utřeme s cukrem do husté pěny, do které přidáme ořechy, skořici a hřebíček. Poté vmícháme po částech sníh z bílků.

Těsto rozetřeme do formy a velmi pozvolna pečeme ve vyhřáté troubě zhruba 25min při teplotě cca 150-160 °C

Poté, co dort upečeme, jej dáme vychladit.
Vychladlý dort polijeme čokoládovou polevou. Můžeme přidat i sušené ovoce nebo šlehačku.

Dobrou chuť :o)



Co prozradí naše oči?

21. dubna 2011 v 15:28 | Moraea |  Magie
Zelené oči - vyjadřují trpělivost, věčné mládí, stabilitu, klid, bohatství, plodnost, blahobyt, ale na druhé straně i nenávist, nemoc, zlost, disharmonii, hněv a lakotu.

Hnědé oči - hnědá je smybolem vyrovnanosti, solidnosti, zralosti, nových začátků, bezpečí.rovněž vypovídá o pokání, propadech, bezmocnosti a častých odloučeních.

Modré oči - modrá barva skrývá věrnost, mír, naději, inspiraci, pravdomluvnost, oddanost, intuici, upřímnost, ale také chlad, deprese, melancholii, slzy, starosti, apatii.

Mluví Vaše oči správně?



Dělení magie podle účelu

21. dubna 2011 v 15:20 | Reliés a Moraea |  Magie
EVOKACE
Jedná se o práci s entitami, které se mohou vyskytovat přirozeně nebo být vytvořeny. Tyto entity mohou být nahlíženy jako nezávislí duchové, fragmenty mágova podvědomí, nebo egregory různých druhů životních forem - podle mágovy chuti a struktury použité víry. V praxi je Evokace využívána pro Očarování, kdy jsou evokované entity vytvořeny, aby působily efekt v mágově pověření. Evokované entity najdou jisté uplatnění i v Divinaci, kdy jsou užity k získání informací pro mága.

INVOKACE
Záměrné sladění vědomí a nevědomí s některým archetypálním nebo jinak významným myšlenkovým vzorem. Často jsou používány klasické koncepce pohanských božských forem, ale jiné principy mohou posloužit stejně dobře. Invokace vytváří stavy inspirace nebo "posedlosti" v jejichž průběhu může být prováděno Očarování, Divinace nebo případně Evokace.

DIVINACE
Zahrnuje všechny praktiky, kterými se mág snaží rozšířit své vnímání v magickém významu. V podstatě se jedná o druh věštění, které je založeno na vnímání "božího znamení", které je projeveno přírodními jevy. Často je tento výklad věštění, resp. metoda, slučována s metodou mantiky, která se opírá o způsob věštění umělímy prostředky: karty, křištálová koule, nebo se jedná o stálejší prostředky, které jsou sloučeny s lidmi: čtení z rukou. Títo se divinace nezajíma, avšak zachází do hlubin přírodních jevů, jako jsou: Aeromantie (věštění z jevů ovzduší), Antropomantie (věštění z hrůzných skutků, a to zabití lidí a zvl. děti), Hydromantie, Kapnomantie (věštění z kouře), Oneiro mantie (věštění na základu snů), Ornitomantie (věštění z letu a chování ptáků), Zoomantie (věštění založené na pozorování a interpretaci chování různých druhů zvířat), aj. ...

MANTIKA
Pochází z řečtiny a znamená věštěcké umění. Mantické umní mají dvojí aspekt: zvláštní psychické vyladění a soustředění, umožňující vhled do dané mantické situace; a druhý: náhodné seskupení mantických prvků, např.: tarotových karet, nebo náhodné seskupení mantické struktury, která je východiskem mantické interpretece. Proto se berou mantické pomůcky jen jako prostředek i získání informací, ale projekce této mantické věštby vychází z nitra věštce. Existují tyto mantiky: Aritmomantie (též numerologie), Chiromantie, Gyromantie (věštění z kruhu), Kartomantie (věštění z karet), Katoptromantie (věštění za pomocí spec. upraveného zrcadla), Krystalomantie (věštění z křištálové koule), a mnohé jiné.

OČAROVÁNÍ
Zahrnuje všechny praktiky, kterými se mág pokouší vtisknout svou vůli realitě. Očarování berou okultisti časti jako obor černé magie, z důvodu toho, že nejčastejší techniky očarovávání je, že operatér realitzje vztah lásky nebo nenávisti cestou přes astrální svět. Může jej operatér provádět za sebe sama nebo zajinou osobu (avšak je vždy nutné si uvědomit, že v obou případech nese za práci odpovědnost pouze operatér). Dojem z černé magie dává právě ten fakt, že z historie pochází především příběhy a faktické dokumenty, např. proslulé byly především thesalské čarodějnice, pracujcí s voskovými figurkami, které jako volty probodávaly jehlicemi nebo roztápěly nad ohněm. K očarování se tedy věnují především vúdúisté se svými panenkami a různými druhy prachů, které jsou složeny vážně z "různých věcí". V tomto oboru se tedy pracuje s volty, mumiálními prostředky (cizím ódem), dále s talismany a amulety - které však užnemají hodnotu štěstí a ochrany, nýbrž jde o přesný opak, či přímo o ovládnutí zajístím důvodem, aj ...

ILUMINACE
Je záměrná sebemodifikace za pomoci magie a může zahrnovat kouzla Očarování seslaná na sebe samotného za účelem napravení slabosti nebo zvětšení sil, a Divinaci a Invokaci použitou pro získání inspirace a směru.

Nefertitis

19. dubna 2011 v 20:53 | Moraea |  Kamínkové obchody
Esoterika, drahé a léčivé kameny.

"Egyptská královna Nefertiti je již tisíce let symbolem krásy. Nejen té fyzické, ale především krásy vnitřní, vycházející z nás.

Proto bychom Vám rádi na našich stránkách nabídli produkty, které Vám pomohou tuto vnitřní krásu nejen nalézt a udržovat v harmonii, ale i dále rozvíjet..."



Dny tajemna a zdraví

19. dubna 2011 v 20:04 | Moraea |  Akce a Aktivity
Dovolím si zkopírovat pár informací:

Astrovíkend Brno - esoterický festival - květen 2011

Porady s léčiteli, astrology, numerology, psychoterapeuty, grafology a dalšími představiteli esoterických disciplín, kteří vám pomohou v řešení problémů osobního i zdravotního charakteru. Zdravotní diagnostika, bylinná terapie, odblokování, detoxikace, výklad karet, kineziologie, irisdiagnostika, automatická kresba, měření energetického potenciálu, bezkontaktní diagnostika, SRT, Aura-Soma, Konstelace, One Brain, homeopatie, Su-jok, I-ting, homeopatie, automat. kresba, atd.

Nové poznatky z nejrůznějších oborů vám poradí, jak předcházet nemocem, realizovat a zařadit do svého života pozitivní energii, zdravý životní styl.

Nahlédnout do budoucnosti, odhalit příčiny problémů v minulosti, pomoci svému duševnímu i fyzickému zdraví, nalézt správný směr pro svou osobnost, poradit se o problémech svých blízkých a odnést si světýlka optimismu.

Od:
Sobota, 14. Květen 2011 - 9:00
Do:
Neděle, 15. Květen 2011 - 17:00

Kde:
Centrum volného času
Lidická 1880/50
Brno 602 00

Cena:
60 Kč

Myslím, že tato akce je nadmíru lákavá. Bohužel od mého místa bydliště dosti vzdálená, proto alespoň doufám, že někdo jiný bude mít k tomuto festivalu blíže.

Více informací (zdroj) na: